Picking a Tile size.

Reading further through the Sonic Physics Guide, I noted that the collision mechanisms used (two “vertical sensing bars” for each feat and one “horizontal sensing bar”) calls for a certain ratio between the character’s collision box and the tile size. The rule is simple: your character should be able to stand on a single tile, and it should also be able to fall into a hole that’s one tile wide only.

Another observation is that Sonic is 2 tiles high, which makes it more convenient to push items, but which also makes the 1-tile-high obstacle more convincing. Let’s think about it this way: if there was a boulder that’s half your size high (let’s say almost up to your belt), would you have to do a special action (e.g. jump) to go over it? How about an obstacle that comes only up to your knees ? And halfway on your tights ?

My feeling is that, visually, an obstacle that’s only coming up to your knees can be simply stepped on. Something that comes up to your belt is a real barrier. That’s what a tile should be.

And well, unfortunately, Bilou isn’t quite following those guidelines so far, but Bilou is quite far away from the Vitruvian Man (despite equally being an alien 😉

2 tiles de haut contre 1 de large. Pour un personnage bipĂšde, c’est l’idĂ©al, si je tire les conclusions qui s’imposent de la lecture du Sonic Physics Guide. Attention, je parle ici de la zone de collision. À aucun moment celĂ  n’implique que l’on doive caser tous ses dessins dans un rectangle de 20×40 comme dans le RSD game-maker, hein ?

En revanche, il est indispensable que le personnage puisse “tenir debout” sur un Ă©lĂ©ment constituĂ© d’un seul “tile” sans que ça ne paraisse bizarre au joueur. IdĂ©alement, il devrait aussi pouvoir tomber dans un trou qui ne fait qu’un seul tile de large.

Difficile de dire si c’est le cas ou non pour Bilou, par contre. Ok, il est loin d’avoir les proportions de l’homme de Vitruve, et sera plus proche de 16×24 pixels dans la school zone qu’autre chose. Difficile aussi de lui appliquer la rĂšgle “un obstacle doit plus ou moins arriver Ă  la ceinture pour avoir l’air un rien costaud“… Mais je garde ça en tĂȘte pour la rĂ©vision de Badman…

(ces 2 croquis BiloupomĂ©triques datent de 2005, quand je m’Ă©tais mis en tĂȘte de faire une version 3D de la school zone en utilisant OGRE … et que je me suis rendu compte que je ne parvenais plus Ă  dessiner un Bilou correct qu’une fois sur 4 :P)

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